Kokemuksiani verkkokaupasta

Tänään Hämeen Sanomissa oli iso juttu yritysten verkkokaupasta ja oli ihan mielenkiintoista lukea sitä. Omalla firmallanihan on ollut verkkokauppa jo vuodesta 2009. Monet yrittäjätutut ovat mielipiteitäni ja kokemuksia kyselleet ja olen aina yrittänyt auttaa ja vastata. Voisin nyt ihan julkisestikin koota kokemukseni tähän.

Ilmeisesti joillakin verkkokauppaan lähteneillä on ollut ruusuiset näkymät, kuinka helpolla tulee rahaa ja mitään ei tarvitse tehdä. Tosin se on monen alkavan yrittäjän luulo myös kivijalkakaupassa. Onneksi tuossa lehtijutussa tämä näkemys torjuttiin heti, koska verkkokauppa teettää töitä melkeimpä enemmän, kuin kivijalkakauppa. Itse olen verkkokauppabisnekseen lähtenyt lähinnä kokeilu mielellä ja siksi etten halua pudota ajanvirrasta.  Todella paljon se onkin opettanut. Se on vaatinut satoja tunteja netissä pyörimistä ja muiden kauppojen toimintojen tutkimista. Silmät soikena olen lukenut keskusteluja ja asiakkaiden kommentteja verkkokauppojen eroista. Ensimmäinen askel onkin löytää sellainen verkkokauppapohja, joka on helppo päivittää ja on asiakkaalle selkeä. Sen löytää, vain kuuntelmalla toisten verkkokauppiaiden kokemuksia.

Täysin työllistyneenä yrittäjänä on ollut myös pakko löytää syteemi, kuka verkkokauppaa päivittää. Päivitystä on tehtävä jatkuvasti verkkokauppaa on vilkuiltava pitkin päivää. Itse olen delegoinut sen työntekijälleni, koska sitä ei pysty ostamaan ulkopuolelta. Ainoastaan firman asioissa sisällä oleva pystyy päivittämään verkkokauppaa kivijalkakaupan tahdissa. Tässä on yleensä jo ensimmäinen ongelma, verkkokauppa tuottaa juuri sen verran, kun siihen lataa työpanostaan. Meillä siihen ei pystytä käyttämään paljoa aikaa, koska se olisi poissa kosmetologin työstä.

Lehtijutussa nousi esiin myös tavaroiden palutukset ja varaston hallinta. Omassa kaupassani ei palautuksia juurikaan tule ja se ei ole mikään ongelma. Ymmärrän hyvin, että esimerkiksi vaatteiden kaupassa palautuksia tulee ja se voi olla erittäin kallis ongelma. Varasto toimii myös helposti, kun tavara on jo valmiina kivijalkakaupassa. Todella hankalana pitäisin, jos toiminta on pelkkää verkkokauppaa. Harvassa tapauksessa pienyrittäjää elättää pelkkä verkkokauppa. Omassa yrityksessäni verkkokauppa tuo hiukan voita leivän päälle, liikevaihto on noin 10% koko yrityksen liikevaihdosta.

Se ei kuitenkaan ole pääasia, vaan tutkimusten mukaan verkkokauppa lisää 17% kivijalkakaupan myyntiä. Sen olen valmis allekirjoittamaan, vaikka vaikea sitä on todentaa. Omalla kohdallani, kun asiakas on 30-80v. nainen, verkkokaupassa käydään katsomassa ja itse tuote haetaan paikanpäältä. Verkkokauppa on selvästi hyvä markkinointiväline jo toiminnassa olevalle yritykselle. Blogi taas on paras mahdollinen markkinointiväline verkkokauppaan. Verkkokaupan myynti kulkee käsikädessä firmani blogin Purkkiarmeijan komentajan kanssa. Kaiken kaikkiaan verkkokauppa, tai kai yrityksen markkinointi ylipäätään vaatii jatkuvaa seurustelua tietokoneen kanssa. Siinähän me keski-ikäiset naiset olemme hiukan altavastaajan asemassa verrattuna kahdeksankymmentäluvulla syntyneisiin nuoriin. Toisaalta, jos aikoo yrittäjä pärjätä on pakko opetella rakastamaan tietotekniikkaa.

Olen aika samoilla linjoilla, kuin Hämeen Sanomissakin haastatellut yrittäjät. Verkkokauppaan joutuu sijoittamaan rahaa ja omaa aikaansa. Siltikään se ei ole kultakaivos, vaan hyvä lisä kivijalkakaupalle. Se puoli lehtijutusta jäi puuttumaan, että verkkokaupan ja kivijalkakaupan yhteispeli tuottaa parhaiten tulosta.

171 kommenttia artikkeliin “Kokemuksiani verkkokaupasta”
  1. avatar Tuulikki sanoo:

    Hei Inkeri!

    Kiva, kun olet taas palannut blogisi pariin. On hieno juttu, että kerrot muillekin omia kokemuksiasi. Näin alkava yrittäjänä arvostan kovasti, kun joku jakaa jo koettua tietoa.
    Olen itsekin suunnitellut verkkokauppaa, mutta ilmeisesti siihen kannataa lähteä aika varoen. Moni luulee perustavansa kultakaivoksen, mutta pitää muistaa omat resurssit. Ei yksin yrittäjä pysty jakautumaan joka paikkaan.

    Tuulikki

Jätä kommentti

css.php