Kaappaus kauneushoitolassa

Olen koko viime syksyn ollut Sähköisen markkinoinnin kurssilla ja oppinut todella paljon. Tärkeimpiä oppejani on se, että nyt osaan erottaa sen mitä delegoin ammattilaisille siitä mitä voin tehdä itse ja osaan myös erottaa ne palvelut mitä en tarvitse ollenkaan. Tänä päivänä yrittäjille myydään tuutin täydeltä mitä kummallisempia palveluja nettiin ja tietotekniikkaan liittyen ja täytyy olla todella varpaillaan ettei mene ostamaan mitään tarpeetonta. Puhelinmyyjät ovat harhaanjohtavia ja aina ei edes tajua olevansa tekemisissä jonkun myyjän kanssa.

Viime viikolla kohdalleni osui erikoinen myyntitykki. Vastasi työpaikkani puhelimeen ja mieshenkilö esitteli itsensä jonkun turvallisuusyhtiön ihmiseksi ja oli helpottunut, kun sai minut niin nopeasti kiinni. Heille oli tullut kuulemma ilmoitus, että minun yritykseeni  kohdistuu erittäin vakava tietoturvariski. Hän selitti, että kun nettisivujeni domain kauneushoitolainkeri.fi oli varattu, niin oli jäänyt huomioimatta, että domainit kauneushoitolainkeri.com-net, yms. oli varaamatta minulle. Siitä kuulemma aiheutuu suuri riski, että joku kaappaa yritykseni nettisivut. Mies selitti laveasti kuinka vaarallisesta ja yleisestä rikoksesta oli kyse, heille kuulemma tuli kymmeniä ilmoituksia päivässä pienyrityksiltä joiden nettisivut oli kaapattu. Nyt hän tarjosi minulle loistavaa palvelua jolla voin tämän vakavan riskin unohtaa, he myivät turvapalvelua joka estää nettisivukaappaukset. Palvelun avausmaksu oli 80€ ja vuosimaksu ainoastaan 70€, siinä kohtaa kyllästyin kuuntelemaan, mutta olen melko varma, että noihinkin summiin pitäisi lisätä vielä arvonlisävero. Minun järkeni sanoo, että siinä myytiin palvelua jolle minulla ei ole tarvetta, kuka ihme haluaisi kaapata kauneushoitolan nettisivut?

Toisesta vastaavan tyylisestä palvelusta kuulin kollegaltani jolle oli soitettu erittäin arvostetusta ja tunnetusta suomalaisesta firmasta. Tässä firma tarjosi mainospalvelua nettiin ja se piti sisällään parin minuutin mainosvideon teon ja sen pyörittämisen heidän ylläpitämillä kauneussivuilla. Kun asiakas menee sivustoille ja hakee kyseisen kauneushoitolan tiedot, niin hän saakin samalla katsoa esittelyvideon firmasta. Itse videon tekeminen ei kuulemma maksanut mitään, mutta sen pitäminen heidän kauneussivuilla maksoikin 90€ kuukaudessa ja lisähoukuttimena oli, että videon sai liittää, vaikka omaan blogiinsa. Tämä mainosmaailman superälynväläys maksaa siis yli tuhat euroa vuodessa, sama juttu mitä voit tehdä ilmaiseksi Youtubessa yms. Melkein joka kännykässäkin on jo mahdollisuus tehdä videoita ja niitä voi pyörittää blogeissa ja nettisivuillaan kymmenittäin ihan ilmaiseksi.

Kyllähän yksityishenkilöllekin myydään kaikenlaista huuhaata, mutta heitä turvaa kuluttajasuoja pienyrittäjää ei suojaa, kun oma järki. Yrittäjäyhdistykset joskus ilmoittavat tapauksista jotka ovat selviä rikoksia, mutta kukaan ei varoita näistä jotka ovat laillisia, mutta tarpeettomia. Sen tiedon pitäisi kulkea suusta suuhun mahdollisimman pian ettei naapuriyrittäjä tekisi samaa virhettä, kun itse ehkä jo on tehnyt.

151 kommenttia artikkeliin “Kaappaus kauneushoitolassa”
  1. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve Inkeri,

    Se oli tämmöinen Rekisterikeskus joka möi nuiden .COM .NET ja .INFO -domainien rekisteröimistä ”suojauksen” nimellä. Hyöty kuulemma näkyy lisääntyneenä asiakasmääränä; yrityksen liikevaihto kasvaa ja riskit liiketoiminnassa pienenevät. No se siitä…

    Sen sijaan haluaisin sanoa pari sanaa tuosta mainosvideosta… lähinnä kohdasta ”Tämä mainosmaailman superälynväläys maksaa siis yli tuhat euroa vuodessa, sama juttu mitä voit tehdä ilmaiseksi Youtubessa yms. Melkein joka kännykässäkin on jo mahdollisuus tehdä videoita ja niitä voi pyörittää blogeissa ja nettisivuillaan kymmenittäin ihan ilmaiseksi.”

    Mitään mitä ei tarvitse, ei pidä ostaa, mutta parin minuutin laadukkaan, netissä esitettäväksi kelpaavan mainosvideon tuottaminen ei ole mitään kännykällä tehtävää puuhaa. Kun mainitsemasi firma (jota en tunne) tekee videon ”ilmaiseksi”, mutta pyörittää sitä kuukausimaksulla, niin kuluthan heillä on täysin toisin päin: videon tekeminen kehrää heille kunnon kulut, kun näyttäminen on liki ilmaista.

    Sanoisin, että jos firma tekee laadukkaita videoita, niin tuolla konseptilla he eivät ekan vuoden näyttämisellä juurikaan tienaa, rahaa alkaa tulla vasta ajan päästä. Se on tietysti tarkoituskin, mutta firman etukäteissijoitus ja siten riski on melkoinen.

    Sitoutuminen kahden minuutin laadukkaan videon tekemiseen ”maallikkoasiakkaan” kanssa on melkoista harakirihommaa, jossa kuluvaa aikaa (ja hermoenergiaa) on vaikeaa rajata etukäteen. Videotuotanto on oikeasti sairaan vaikeaa, työlästä, aikaa vievää ja ennen kaikkea, vaatii rautaista ammattitaitoa ja kunnon kalustoa (=massia).

    Todennäköisesti mainosvideon tekemistä on pyritty ”tuotteistamaan” mahdollisimman pitkälle lukuisilla reunaehdoilla, mutta kyseessä on prosessi, jossa mitä enemmän on kaavamaisia rajoituksia, sitä kiukkuisempia tulevat asiakas ja tekijä olemaan. Sauna johon ei syyhyttä todellakaan kannata lähteä, mutta kyse ei ole helpon rahan naruttaminen pienyrittäjäraukoilta…

  2. avatar inkeri valtonen sanoo:

    Kiitos kommentistasi Kari.
    Ymmärrän toki, että on aivan eri asia tehdä ammattimaisesti video, kun kuvata sitä itse. En kuitenkaan usko, että tässä tapauksessa firma tarjoaa ilmaiseksi mitään täysin huippuvideota. Olen myös sitä mieltä, että joskus määrä korvaa laadun. Nykypäivän nettimaailma ja nuoret ihmiset ovat niin hektisiä, että heitä kiinnostaa enemmän, jos joku työntää Youtubeen videoita kaksi kertaa päivässä, kun yrityshakemistossa pyörivä jatkuvasti sama video. Laadusta riippumatta.
    Suurin ongelma on se löytääkö asiakas koskaan nämä videot on ne sitten ammattilaisen tekemiä vai ei. Olen sitä mieltä, että näitä yrityshakemistoja joita pienyrittäjälle tarjotaan melkein kerran päivässä ei juuri kukaan käytä. Kun asiakas hakee määrättyä palvelua, hän googlettaa sen eikä lähde seikkailemaan yrityshakemistoihin. Siinä kohtaa neuvon toisia yrittäjiä, varsinkin juuri aloittaneita miettimään toisenkin kerran mitä tarvitsevat ja mitä heille oikein tarjotaan ja pääsekö palvelusta eroon millä tavoin. Ei tyhmä ole se joka tarjoaa, vaan se joka ostaa.

    Inkku

css.php