Voihan Twitteri!

Viimeiset parinkymmenenvuoden aikana tietotekniikka on mennyt eteenpäin ihan huimaa vauhtia. Me keski-ikäiset, jotka emme ole olleet lapsesta saakka tietokonemaailmassa, olemme joutuneet kouluttamaan itseämme jatkuvasti. Paljon on tietotekniikka, ja sosiaalinen media tuonnut hyvää yrittämiseen, mutta lukemattomat ovat ne koulutukset mitä sen opetteluun itsekin olen käyttänyt.

Meille mikroyrittäjille, tai yksinyrittäjille kaiken uuden seuraaminen on aika kova vaatimus. Ennen riitti, että huolehdit omasta ammatillisesta osaamisestasi. Ellet nykyään osaa ottaa kaikkea irti Facebookista, Twitteristä tai ylipäätänsä sosiaalisesta mediasta, olet todella huonossa kilpailuasetelmassa. Aivan varmasti löytyy nuori kilpailija, joille markkinointi sosiaalisessa mediassa on arkipäivää, ja he löytävät asiakkaat. Tietysti tämä on yrittäjyyden laki, se pärjää, joka osaa.

Ihan yhtälailla isojen yritysten työntekijät, ovat joutuneet kaiken opettelemaan, ja kursseilla istumaan. Kuitenkin isoissa firmoissa on omat osaajansa, jotka ovat jo hakeneet, ja selvittäneet mitä edes kannattaa opetella. Siellä on myös mikrotukihenkilöt joilta saa heti apua. Tässä pienet yritykset ovat todella huonossa asemassa, kun pitäsi ehtiä kaiken muun ohella selvitellä, mitä markkinointikeinoa kannattaa käyttää, mitä ostan muulta, mitä opettelen tekemään itse.

Monesta yrittäjäkollegasta myös tiedän, että tietokoneen maailma on niin pelottava, ettei siihen haluta koskea enempää kuin on aivan pakko. Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaiset ry järjesti viime syksynä koulutusillan sosiaalisen median käytöstä markkinointiin, ja siitä innostuin perehtymään asiaan, ja aloitin oman yritykseni blogin.

Pakko on myöntää, että firmamme blogi nimeltä Purkkiarmeijan komentaja (purkkiarmeija.blogspot.com) on ollut loistava tapa olla yhteydessä asiakkaisiin. Alunperin päätin, että firman blogi käsittelee ainostaan ammattiasioita, mutta sitten olen hiukan laajentanut skaalaa. Ajattelin, että kirjoittelen samaa, mitä yleensä keskustelenkin asiakkaitteni kanssa. Nykyään siis, kirjoittelen paljon harrastuksestani sotahistoriasta, ja historiasta yleensä. Tilastosta onkin jännä huomata, että nuo sotahistoria jutut vetää lukijoita eniten. En olisi ikinä uskonut, että blogi voi kerätä tuhansia lukijoita muutamassa kuukaudessa. Asiakkaat myös ottavat hoidossa käydessään puheeksi neuvot joista olen kirjoittanut, eli ne on ihan oikeasti luettu.

Näillä sosiaalisen median ilmaisilla markkinointimenetelmillä on ilmeisen suuri vaikutus kaiken kokoisten yritysten menestymiseen. Kuitenkin mikroyrittäjät eivät ollenkaan osaa ottaa kaikkea sitä käyttöön, mikä olisi yritykselle hyväksi. Tässä olisi Hämeenlinnalle hieno profiloitumisen paikka. Muutamalla prosentilla siitä rahasta mitä on pistetty Innoparkin hankkeisiin, saataisiin joku Innonörtti hanke yrittäjille. Oulun kaupunkihan nousi maineeseen kymmenisenvuotta sitten teknologiakeskuksensa takia, ja kai tuo meidän Innopark sitä yritti jotenkin matkia. Nyt kun kehitettäisiin hämäläinenprojekti, joka kerää yhteen kaupungin yrittäjät, ja loisi heille suunnitelman markkinoinnista, ja vielä kouluttaisi sen käyttöön, niin voihan Twitteri! Ja taas tulisi veromarkkoja kaupunginpäättäjille maksella töppäyksiään.

488 kommenttia artikkeliin “Voihan Twitteri!”
  1. avatar Juhani Lemström sanoo:

    Mukaan vaan.

    Sopivia hankkeita ja henkilöitä esittämääsi yriitysten kehitystyöhön lienee jo projekteissa olemassa. Kannattaisi kysyä Kehittämiskeskuksesta, Kauppakamarilta tai tuosta paljon parjatusta Innoparkista. Myös Hamkista vaikka innokkaan lopputyöntekijän tällaiseen voisi aivan hyvin saada muutamaksi kuukaudeksi, jos vielä useampi yritys pystyisi työstä yhdessä sopimaan.

  2. avatar tarja jaakkola sanoo:

    Hyvä idea. Eikös yrittäjänaiset voisi sellaisen projektin aloittaa. Varmaan meistä yksinyrittäjistä löytyis innokas porukka. Kauppakamari koulutukset maksaa mansikoita, ei pieni yritys pysty niintä maksamaan.
    Ihan asiaa kirjoittelet blogissasi. Kivoja luettavia, jatkoa odottelen.

    Tarja J.

  3. avatar Nörtti sanoo:

    Valittaminen näyttää olevan päälimmäisenä tämän Yrittäjän ajatuksissa. Milloin valitetaan kissojen elättämisestä, milloin muusta. Tyypillinen yrittäjä. Pitääkö yrittäjien saada kaikki ilmaiseksi, jokaista juttua varten pitää olla projekti, joka maksaa kaiken.
    Ei kovin kummoista älyä vaadi perehtyä verkkomarkkinointiin. Yrittäjäkin voisi joskus kokeilla, että oppisiko sitä asioita samalla lailla kun muutkin immeiset.

    Nörtti

  4. avatar Inkeri Valtonen sanoo:

    Kiitos kommenteista. Kiva, että saan keskustelua aikaan oli se sitten puolesta tai vastaan. Tärkeintä on, että pääkoppaan tulee liikettä. Tarkoitus ei ole valittaa, vain valittamisen ilosta, vaan herättää ajatuksia yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Toivottavasti joku saa joskus jonkun ideankin.
    Itse ainakin sain idean tuosta ekasta kommentista, että nuo koulujen lopputyöntekijät voisi olla hyvä apu tässä tapauksessa. Kiitos vaan vinkistä! Olen saanut siitä kautta hyvän graafisen suunnitelman firmaani joskus 1990-luvulla, sekä pari muuta hyvää työtä, käyttäkää näitä mahdollisuuksia muutkin.
    Inkeri

  5. avatar Mara Väänänen sanoo:

    Vastaus Nörtille.
    Olet ymmärtänyt ihan väärin, jos luulet yrittäjiä valittajiksi. En ole tästä blogistakaan sellaista käsitystä saanut. Ihan viihdyttävää lukemista, ja täyttä asiaa, pitkänlinjan yrittäjältä. Kannattaa kokeilla yrittäjä uraa Nörttienkin, siinä ei valittamalla menestytä!

    Väänäsen Mara

css.php