Parkkipaikaton yritys on kuollut yritys

Koko 30-vuotisen yrittäjäurani aikana olen aina korostanut, että yrityksen velvollisuus on sopeutua vallitseviin olosuhteisiin. On turha syyttää kaupunkia tai yhteiskuntaa ellei firma toimi. Nyt kuitenkin olen joutunut sellaisen asian eteen, että on pakko valittaa kaupungin toimia. Nytkään en valita oman yritykseni takia, koska minun yrityksellä on toimiva ratkaisu, mutta monella muulla ei.

 Kyse on siis Hämeenlinnan kaupungin parkkipaikoista. Tämän talven aikana kaupungin keskustasta on parkkipaikat kadonneet. Olen seurannut tilannetta viime syksystä alkaen, jolloin ensimmäisen kerran asiakkaani alkoivat valittaa parkkipaikoista. Ilmeisesti Verkatehtaan alueen parkkipaikkasotkut toi sieltä autoilijoita Kaivokadun parkkipaikoille. Sitten meni Anttila kiinni, ja samalla heidän hyvät parkkitilansa. Seuraavaksi reilu kuukausi sitten suljettiin toinen Kaivokadun parkkipaikoista, parkkitalon rakentamista varten.

Siitä se jokapäiväinen liikenteenohjaus yrityksessämme alkoikin. Keskimäärin kolme asiakastamme päivässä soittaa kysyäkseen mihin saa autonsa meille tullessaan. Onneksi voin vastata, että meillä on vierasparkkipaikat. Mutta miten käy lukuisten muiden keskustan alueen yritysten? Kesällä suljetaan toinenkin Kaivokadun parkkipaikka, ja sitten pitäisi odottaa ainakin vuosi, että parkkitalo valmistuu.

Miten siihen asti yritysten asiakkaat liikkuvat keskustassa, lentävällä matollako? Kun autoilijalla ei ole enää mahdollisuutta asioida keskustassa, he etsivät uudet ostospaikat, ja sehän on Tiiriö. Sen jälkeen kun ihmiset ovat oppineet käymään Tiiriössä eivät he enää keskustaan palaa, vaikka olisi kuinka hieno parkkitalo.

Tämä tilanne ei ole mitenkään voinut tulla yllätyksenä kaupungin päättäjille. Vai onko heillä ollut niin kiire vaalitohinoissaan, ettei oman kaupungin asioita ole ehditty hoitaa? Parkkipaikkaongelmat ovat olleet Hämeenlinnassa jo parikymmentävuotta. Useimmat samankokoiset kaupungit kuin Hämeenlinna hoitivat ongelman jo 1990-luvulla, kuka torinalusparkilla, kuka parkkitaloilla. Meillä on vain puhuttu, ja sitten tilanne räjähti käsiin.

Joku ratkaisu pitää löytyä, itse en osaa muuta ehdottaa kuin, infotilaisuutta kaupungin taholta keskustan yrittäjille. Siinä voisi edes selvittää kaikki keskustan parkkimahdollisuudet, että me taas voimme ne kertoa asiakkaillemme. Parannus tilanteeseen on tultava, koska parkkipaikaton yritys on kohta kuollut yritys.

243 kommenttia artikkeliin “Parkkipaikaton yritys on kuollut yritys”
  1. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Terve,

    Pysäköintiin liittyvä keskustelu ei kyllä ole kovinkaan loogista. Perusvire on, että taajamien ulkopuolella asuvat aiheuttavat yhteiskunnalle ja ympäristölle ongelmia ja kustannuksia. Tavoitetilassa ihmiset asuvat taajamissa.

    NO, kun ihmiset ovat muuttaneet taajamiin, sanotaan että aiheuttavat parkkiongelmia – aiheuttaja maksakoon. Vihreiden ajama ideaali autottomasta cityihmisestä ei vain ole kovinkaan monelle realismia edes Hämeenlinnan kaltaisessa pikkukaupungissa. Se, että joku pystyy elämään autottomana ei tarkoita, että kaikki voisivat.

    Vamman päälle tulee loukkaus pysäköinninvalvonnan taholta. Kysyä sopii mikä on sen rooli, tai kyky tehdä yhteistyötä muiden kaupungin toimijoiden kanssa?

    Hyvänä esimerkkinä Hämeentie, jolta on nyt viikon päivät yritetty putsata hiekkoja pois. Hämeentien Vanajan puolella on vapaa pysäköinti, pääasiassa sen puolen talojen asukaskäytössä – itsekin asun sillä puolella, ja käytän kaduin vartta pysäköintiin. Toinen puoli on sitten 2 h kiekon takana. Vanajan puolelle asetettiin viime viikolla katukunnossapidon toimesta pysäköintikielto, jotta hiekat saataisiin pois.

    Olen käytännössä ainoa, joka siirsi autonsa toiselle puolelle, sinne 2 h kiekkopysäköintipuolelle. Koko Hämeentien Vanajan puoleinen sivu on puskuri puskurissa autoja täynnä, poisluettuna minun jättämäni ”aukko”.

    Eilen sain sitten pysäköintisakon. Aivan oikein, ylitin 2 h pysäköintiajan, ei siinä mitään.

    MUTTA, kadun toisella puolella oli ja on tätä kirjoittaessakin 20 -30 väärin pysäköityä autoa jotka estävät tarpeellisen katukunnossapidon. Niistä ei ole laputettu ainoatakaan, joten eivät ne siitä sitten ole minnekään siirtymässäkään. Imuriauto tuli ja meni, hiekat jäi koko kesän iloksi.

    Siis hei haloo… olisiko kunnossapito ja valvonta voineet minuutin kommunikoida, ja sopia tilanteen ohjaamisesta. No ei kai sitten.

  2. avatar Jur.kand. sanoo:

    Ennakoin, sijoitin jo 80-luvulla ja nyt minulla on 3 autotallia ruutukaava-alueella – autoineen, muuleineen. Näin tilanteen työpaikkakunnalla Helsingissä, missä autotallien hinnat alkoivat huimasti nousta ja olla yksiön hintaluokkaa jo silloin, mm. 600 000 mk poikani ostaessa. Mistä lisää autotalleja, – paikkoja keskustassa asuville, vaikkapa asuintalon tontilta, jolloin kadunvieriä avautuisi satunnaiskävijöille? Olemme kesämökkikansa ja auto on tarpeen keskustassa asuvalle, kun omalla kohdalla uuden huvilan käyttö kaksine autotalleineen ym estetään vakinaisena asuntona käytettäväksi kateuspykälän perusteella – Euroopan harvimpaan asutussa maassa. Ajellaan siis eestaas ja poltetaan uusiutumattomia.

    Tarvittaisiin autotallipulmaan kokonaiskartoitustakin: palkattakoon nuori työtön insinööri kartoitukseen. Vihreätkin nyt rökäletappion jälkeen siipeensä saaneena tuskin lähtevät massamielenosoitukseen uusia autotalleja vastaan. Onko pakko kaikki vapaa maa varata asuintaloille, eikö olisi aika rakentaa lisää autotalleja keskustaankin?

  3. avatar Pimu sanoo:

    Parkkiongelmia syntyy juuri silloin kun päädytään nykyisen kaltaiseen välimallin ratkaisuun, jossa ihmiset asuvat kyllä taajamissa, mutta niin harvassa, että tarvitsevat liikkumiseen oman auton kun julkinen liikenne ei ole toimivaa eikä kannattavaa. Lisäksi parkkiongelmia aiheutuu siitä, että liikkeitä ei voida/haluta sijoittaa taajamien ulkopuolisiin liikekeskuksiin, joiden ympäristöön olisi taas helppo järjestää tarpeeksi parkkitilaa. Näistä lähtökohdista päädytään luontevasti juuri nykyisenkaltaiseen tilanteeseen, missä sekä taajaman asukkaat että taajamaan kaupoille muualta tulevat taistelevat samoista vähistä parkkipaikoista.

  4. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    ”Emme ole ajatuksenlukijoita”

    Jatko-osa ensimmäiseen kommenttiin.

    Soitin pysäköinninvalvontatoimistoon, ja kysyin miksi Hämeentien Vanajan puolella jatkuvasti väärin pysäköityinä olevaa 10-20 autoa ei sakoteta, kun toisella puolella katua lappu tulee viipymättä. Vanajan puolella on ollut nyt viikon pysäköintikielto Possentien risteyksestä aina Hämeentie 1:n kohdalle asti kunnossapidon asettamana.

    Vastaus oli, että soittavat kunnossapitoon ja kysyvät koska merkit on laitettu, he kun eivät ole ajatuksenlukijoita!

    Varttuneemmat lukijat muistanevat tunnusmusiikin sarjasta Twilight Zone. Laittakaa se nyt päässänne soimaan. Eeee… Ööööö… Mnhäh… siinähän ne ¤%&/:een pysäköintikieltoa osoittavat merkit ovat kadun varressa!?

    Jos niiden havaitseminen vaatii pysäköinninvalvojaltakin ajatuksenlukutaitoja, niin en sitten ihmettele etteivät kadun varren asukkaatkaan ole niistä piitanneet.

    Olen sanaton…

  5. avatar Jussi P sanoo:

    Tätä voisi ajatella myös asiakaspalvelun näkökulmasta. Ko. kadunvarsi palvelee asiakkaita tarjoamalla pysäköintipalveluja. Lähiseudulla on tarvetta kahdenlaiselle palvelulle; pitkäaikaiselle pysäköinnille sekä lyhytaikaiselle pysäköinnille. Alueen asukkaat tarvitsevat pitkäaikaista pysäköintiä ja voitaisiin ajatella, että he ovat etusijalla. Järkevää?

    Nyt kun kunnossapitotöiden kohdalla joudutaan rajoittamaan palvelun saatavuutta olisi varmaan hyvä, että etusijalla olevat asiakaat saisivat palvelun ensin. Näin ollen pitäisi hyvän asiakaspalvelun nimissä avata kadun toinen puoli pitkäaikaispysäköintiin kevään huoltotöiden ajaksi, eikä vain rajoittaa palvelua ja lätkiä järjettömiä sakkoja.

    En nyt kitise yhdestä kadunpätkästä, vaan yleisestä palveluasenteesta, joka julkisiin palvelujen tekijöihin ja päättäjiin liittyy.

  6. avatar Inkeri Valtonen sanoo:

    Kiitos kommenteistanne. Kiva, että kirjoitukseni herätti asiallista keskustelua. Tästä on hyvä jatkaa.

    Inkeri Valtonen

  7. avatar Tiina Vehkakoski-Helén sanoo:

    Pysäköinnistä vielä:
    Kiinteistöalla toimiana olen nähnyt kaikenlaista pysäköinnin valvontaa, väärin pysäköityjä autoja, erilaisia puhelinsoittoja em. asiasta ym. muistutan kuitenkin kaikkia lukijoita, vaikka meillä keskustan alueella on todellinen pula pysäköintipaikoista, on Hallituskadun puolella, rampista ylös, kauppakeskus Reskalla useita kymmeniä autopaikkoja, ja usein katolla on aika tyhjää. Tervetuloa sinnekin pysäköimään, siellä tosin on myös pysäköintimaksu!
    TVH

css.php